Näkevätkö ympärilläsi olevat ihmiset sinut, vai stressireaktiosi?

  • tehnyt

Paloiko pinna? Valitsitko hitaimman kassajonon, eikö taskuparkki onnistunut vai katkaisiko kamelinselän lattialle pudonnut haarukka? Huomaatko että arjessa sinulla on jatkuvasti henkiset nyrkit pystyssä? Kuinka paljon toimintaamme ja käyttäytymistämme ohjaa perimä, geenit tai temperamentti, vai voisiko kyse olla stressistä?

Vaikka nykyaikana emme enää asu luolissa tai metsästä ruokaamme, elämme kuitenkin samassa kehossa, johon on ohjelmoitu nämä primitiiviset reaktiot, jotka saivat meidät pinkomaan leijonaa karkuun.

Kaikki energiamme ja ajatuksemme oli keskittynyt siihen, että pääsemme karkuun tätä henkeämme uhkaavaa vaaraa.Ja kun kyseessä oli oikeasti tositilanne, näimme tilanteen kuin talouspaperihylsyn läpi katsottuna.  Kiitos keho, toimit hyvin. Pääsin juoksemaan pakoon, ja kun pääsin turvaan, todennäköisesti keho poisti stressireaktion tämän jälkeen ravistelemalla tai tärinällä. Kyseessä oli selkeä tilanne, uhka- stressireaktio, joka auttaa meidät pakoon. Tämän uhkaavan tilanteen jälkeen kaikki on hyvin, jos pystyt purkamaan tämän stressireaktion. Mikäli näin ei ole, nämä reaktiot ilman palautusta synnyttävät kehoosi kroonista stressiä.

Miten tämä sitten näyttäytyy tämän päivän arjessamme? Vaikka meitä ei enää uhkaa leijonat tai tiikerit, niin kehostamme löytyy edelleen tämä sama reaktio. Kun koemme uhkaa, elimistömme keskittyy vain ja ainoastaan selviytymään tilanteesta. Tämän päivän henkeä uhkaava asia saattaa kuitenkin olla riita puolison kanssa, liian hektinen työtahti tai nollaa lähestyvä pankkitilin saldo. Vaikka siis istut vain sohvalla, voit saada kehoosi samanlaisen stressireaktion kuin olisit juoksemassa savannilla henkesi edestä.

Huolestuttavaksi tilanteen tekee se, että tämän päivän stressi tulee kuitenkin niin hiipien, että et edes välttämättä tunnista tätä reaktiota kehossasi tai mielessäsi. Voi kuitenkin olla, että sinulla on jatkuvasti pinna kireällä, tiuskit puolisolle, lapsille tai vaikkapa työkaverille. Kysymys kuuluu, oletko sinä oikeasti edellä kuvatun lainen, vai voisiko taustalla olla jotakin muuta, joka aiheuttaa tämän reaktion?

Jos kehossasi ja mielessäsi on käynnissä fysiologinen stressireaktio, miksi me emme sitten huomaa sitä? Olemmeko jo niin tottuneita siihen, että meillä on jatkuva kiire (ainakin mielessämme) ja siten ympärillämme olevat ihmiset näkevät aidon minämme sijasta käynnissä olevan stressireaktion?

Miten siis on, kumman sinä valitset mieluummin? Olisiko meidän aika oppia tunnistamaan se mitä stressi saa aikaan mielessämme ja sitä kautta kehossamme? Annammeko sen viedä meitä, kun litran mittaa, ja pahimmillaan sumentaa kykymme lukea käsillä olevaa tilannetta? Psykologinen stressivaste vaikuttaa kykyymme havainnoida käsillä oleva tilanne, lisäämällä harhoja, jolloin päätöksentekokykysi kärsii. Se minkälaisia päätöksiä teemme arjessamme, riippuu merkittävästi siitä, kuinka voimakkaalle stressille olemme altistuneet.

Valjasta stressi voimavaraksesi silloin, kun kaipaat lisäbuustia tekemiseen, mutta älä anna sille koko kättä. Kun erityistä energiaa vaativa tilanne on ohi, anna mielelle ja keholle tilaisuus rauhoittua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *