Eikö paino putoa- tarkista ensin yöunesi laatu

  • tehnyt

Oletko missään vaiheessa elämässäsi kamppaillut ylimääräisien kilojen kanssa, jotka eivät vain suostu lähtemään? Olet ehkä kokeillut erilaisia dieettejä, jumppatunteja, tai juoksulenkkejä, vaikka et ehkä oikeasti edes tykkää juoksemisesta. Voikin olla, että painosi on hetkellisesti pudonnut, mutta olet ollut tämän jälkeen nopeasti lähtöpisteessä.

Nyt haastan sinut pohtimaan asioita.

Oletko missään vaiheessa ollut stressaantunut? Stressaantunut niin paljon, että nämä päivän aikana koetut asiat pyrkivät väkisinkin yöuniisi? Yön aikana heräät murehtimaan, ajattelemaan sekä tunnet ehkä tarpeettoman suuria ahdistuksen tunteita? Voinko vaikuttaa stressin aiheuttajaan? Poistaa arjestani kiirettä?

Sen lisäksi, että tällaisen yön jälkeen olo on aamulla uupunut, pää tuntuu sumuiselta ja päivä tahmealta, aiheuttaa tämä yksi huonosti nukuttu yö jo merkittäviä muutoksia myös sinun kehossasi!

Se, että vapaaehtoisesti nukut vähemmän mitä sinun unentarve oikeasti olisi, on todellinen karhunpalvelus itsellesi! Univaje saa aikaan kehossasi muutoksia niin aineenvaihdunnassa, hormonitoiminnassa kuin myös autonomisen hermoston tasapainossa. Lähestulkoon kaikki palautuminen tapahtuu unen aikana. Jos jo yksi huonosti nukuttu yö saa aikaan merkittäviä muutoksia kehossasi, mitä tilanne on silloin, jos tilanne on jo jatkunut pitkään?

Univajeella on vaikutuksia koko elimistösi toimivuuteen, kuten kehonkoostumukseen sekä yleiseen terveydentilaan! Yöunet vaikuttavat myös mieleesi. Kun pinna on kireällä, vaikuttaa se samalla myös ihmissuhteisiin sekä keskittymiskyvyn heikentyessä työtehoosi.

Me huollamme autoamme, tietokoneitamme, kynsiämme, hiuksiamme ja ihoamme, mutta miksi me emme huolla omaa untamme?

Hyvin alkanut painonpudottaminen katkeaa liian usein siihen, että sinun selkärankasi katkeaa, ei kirjaimellisesti, mutta siten että et jaksakaan enää noudattaa annettuja ravitsemus- sekä liikuntaohjeita. Sorrut ahmimaan suklaata, hampurilaisia, sipsejä jne. Tällaisen sortumisen jälkeen koet itsesi epäonnistuneeksi ja soimaat itseäsi, ehkä menetät jopa yöunesi tämän vuoksi.

STOP!

Lopeta itsesi soimaaminen, sillä painonpudotuksesi vuotaa kuin seula, jos et nuku kunnolla.  Unella on merkittävä vaikutus siihen mitä ajattelet, mitä syöt, miten jaksat liikkua ja miten palaudut yön aikana edellisen päivän kuormituksesta.

Sillä, mitä valintoja teemme päivän aikana, on merkittävä vaikutus siihen, miten hyvin me nukumme. Oikea ravinto, järkevä liikkuminen, positiiviset ajatukset sekä oikein ajoitetut illan rutiinit alustavat laadukasta unta. Riittävä ja laadukas yöuni antaa taas avaimet laadukkaaseen ja terveelliseen elämään valveilla ollessamme. Näin hoitaessamme myös laadukkaan palautumisen edellytykset kuntoon, olemme aloittaneet todellisen positiivisen kierteen monella rintamalla.

Kyseessä onkin monesti tavallaan oravanpyörä, negatiivinen kierre, johon on syytä laittaa kapuloita rattaisiin. Harvemmin se, että päätät olla murehtimatta yöaikaan asioita, tai päätät vain nukkua laadukkaammin, saa aikaan toivotunlaisia muutoksia. Se mihin pystyt vaikuttamaan, on sinun päivän aikana, aamusta iltaan tapahtuvat toiminnot!

Parhainkin painonpudotus katkeaa kuin kananlento, jos et huomioi yöunesi laatua!

Univaje, se että nukut liian vähän tai liian heikkolaatuista unta, kasvattaa energiantarvettasi. Dieetti taas tarkoittaa sitä, että olet ensimmäisenä karsimassa energiansaantiasi, esimerkiksi karsimalla nopeasti imeytyvien hiilihydraattien lisäksi myös hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja. Kuitenkin on hyvä muistaa, että meidän aivomme tarvitsevat toimiakseen kunnolla hiilihydraatteja. Huomaatko ensimmäisen ristiriidan? Ei siis ihme, että ajatus takkuaa, ja kaikki v#uttaa. Usein ajatuksen harhaillessa unohdamme myös riittävän vedenjuonnin. 

Taistelet jatkuvasti liian suurta tuulimyllyä vastaan, sillä univaje laskee ruokahalua säätelevän leptiinihormonin määrää ja näin ruokahalusi vain kasvaa. Kehosi siis huutaa ruokaa ja sinä päätät olla antamatta sitä sille. Ehkä sisuunnut tästä vielä lisää ja piiskaat itsesi juoksulenkille, johon kehosi ja henkinen tilasi ei ole oikeasti valmis ja kaadut rättiväsyneenä sohvalle. Syöt iltapalaksi näkkileipää, vaikka kehosi tarvitsisi kovatehoisen lenkin jälkeen entistä enemmän hiilihydraatteja. Menet nälässä nukkumaan, unesi on heikkolaatuista, sillä nälkä jo itsessään lisää kehon kortisolin (stressihormonin) tuotantoa. Aamun valjetessa olosi on kaikkea muuta kuin levännyt. Enemmänkin kuin jyrän alle jääneellä?

Kuulostaako järkevälle ja pitkäkestoiselle toiminnalle?

Mitä mieltä olet, haluatko kestäviä tuloksia, jotka näkyvät pysyvästi sinun ulkomuodossasi sekä terveydentilassasi?

Yksinkertaista! Panosta unen määrään ja laatuun!

Tee asioita arjessasi, jotka edesauttavat tätä, eivätkä syö niitä viimeisiäkin unenrippeitä! Kestävä muutos kohti kevyempää olotilaa lähtee riittävästä sekä hyvälaatuisesta unesta! Unesta, joka saa aikaan ne positiiviset asiat kehossasi sekä mielessäsi!

Uni vaikuttaa käyttämääsi vaatekokoon.

Mikäli haluat mahtua jo vuosia sitten pieneksi jääneisiin vaatteisiin, panosta juoksulenkkien sijaan ensimmäiseksi siihen, että olet valmis ottamaan fyysistä rasitusta vastaan. Panosta nukkumiseen! Nukkumalla laadukkaasti, voit olla se paras versio itsestäsi! Tämän jälkeen sinun on huomattavasti helpompi aloittaa vaikkapa uuden harrastuksen suunnittelu.

Mieti mitä tuloksia saisitkaan aikaan, kun laadukkaaseen yöuneen lisätään järkevä ruokailu, sekä laadukas peruskunnon kohentaminen! Oikein mitoitettu sekä ajoitettu liikunta on mitä parhain keino parantaa unenlaatua.

Unohda siis lyhyeksi jääneet painonpudotus spurtit, liiallisesta rasituksesta kipeytyneet polvet ja uupumuksesta johtuva aivosumu. Painonpudotuksen ei tarvitse olla verta, hikeä ja kyyneleitä, se voi olla myös mielekästä. Oikein toteutettuna voit muuttaa elopainoasi sekä sitä kautta tyytyväisyyttä itseesi, lempeästi, saaden aikaan pitkäaikaisia muutoksia niin kehossasi kuin mielessäsi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *