Käpyrauhanen, ajattelu ja mieliala

  • tehnyt

Mitä yhteistä on pienellä riisinjyvällä, sekä sillä heräätkö aamulla oikealla vai sillä liian kuuluisalla väärällä jalalla?

Tämä riisinjyvän suuruinen, 0,2 gramman painoinen- käpyä muistuttava rauhanen tunnetaan paremmin käpyrauhasena. Käpyrauhanen löytyy silmien korkeudelta- aivojemme keskeltä.

Millä tavoin tämä pieni kävyn näköinen rauhanen vaikuttaa siihen, onko sinulla käynnissä hyvä päivä vai onko kuluva päivä pelkkää selvitymistaistelua?

Vastaus on yksinkertaisuudessaan: Käpyrauhanen vaikuttaa siihen kuinka hyvin nukut!

Käpyrauhanen tuottaa melatoniinia, ja melatoniiniksi kutsuttu hormoni taas vaikuttaa suoraan unesi laatuun sekä pituuteen. Amonihaposta nimeltä tryptofaani tuotetaan serotoniini nimistä ainetta, josta käpyrauhanen tuottaa tätä yö- ja päivärytmiämme säätelevää melatoniinia.

Melatoniini ajastaa sisäisen kellomme toimintaa.

Ilalla väsymyksen tunteesta vastaa melatoniinin kohonnut määrä veressämme, jos kehosi toimii normaalisti-  nousee tämä jopa 4-6 kertaiseksi.

Melatoniini vaikuttaa myös hormonien tuotantoon sekä päivittäisiin stressitasoihimme. Käpyrauhasen aktivointi voi auttaa uniongelmiin sekä mielialanvaihteluihin, lisäksi se voi auttaa uupuksen tunteeseen.

Voit aktivoida käpyrauhasen toimintaa mm:

1. Aurinkoon!

Auringinvalo kohottaa paitsi mielialaa, se myös herättää uinuvan käpyrauhasen. Olipa kyseessä sitten suora tai epäsuora auringonvalo, aktivoi se käpyrauhasen tuottamaan lisää serotoniinia, mielialaa sekä energiatasoja säätelevän horomonin tuotantoa. Tämä on hyvä huomioda myös iltaisin jos haluat maksimoida kehosi normaalia melatoniinintuotantoa. Laita illalla hyvissä ajoin älylaitteet syrjään ja anna ihanan raukeuden vallata mielesi ja kehosi.

2. Meditaatio

Rauhoittuminen ja pysähtyminen on ensimmäinen askel. Jos kuitenkin haluat viedä asian vielä pidemmälle, on hyvä tiedostaa että käpyrauhanen reagoi pimeän ja valoisan tilan luomiin biosähköisiin signaaleihin. Meditaatio on yksi jonka on todettu stimuloivan kehossasi tapahtuviin biosähköisiin ilmiöihin.

Renè Descartes on kuvaillut käpyrauhasta myös ” sielun valtaistuimeksi” Tätä kutsutaan myös kolmanneksi silmäksi, silmäksi joka näkee sen mitä järkemme ei vielä tunnista ja ymmärtävän sen, mitä ei sanota ääneen. Kyseessä on myös kuudes chakramme, eli otsachakra. Tukkoinen otsachakra saattaa aiheuttaa pääkipuja, oireiluja silmissä tai huimausta.

 

Käpyrauhanen ja kiireinen elämänrytmi

Merkittävin käpyrauhaseen vaikuttava terveysongelma on sen kalkkiutuminen. Käpyrauhasta kalkkeuttaa erityisesti siihen kertyvä fluori. Käpyrauhanen kovettuu kiteiden vuoksi, joka taas vähentää melatoniin tuotantoa. Melatoniini taas vaikuttaa siihen kuinka laadukasta unesi on, sekä minkälainen on vuorokausirytmisi. Ja jos olet nukkunut huonosti niin me kaikkihan tiedämme minkälainen olo siitä seuraa.

Mikäli sinulla ei ole riittävästi voimavaroja, niin arjessa oman mielenhallinta on haastavaa jos ei jopa mahdotonta! Tästä syystä tähän pieneen, mutta niin äärimmäisen tärkeään rauhaseemme olisi tärkeää kiinnittää huomiota! Ei nimittäin riitä että kalkkeutunut käpyrauhanen vie sinun yöunesi sekä aiheuttaa sitä kautta kroonistuvaa vitutusta- vaan se vaikuttaa sydänkoherenssin myötä myös lähelläsi oleviin muihin ihmisiin, lapsiin ja eläimiin.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *