Uuvuttaako?

  • tehnyt

Pyrkivätkö päivän aikana koetut asiat pyrkivät väkisinkin yöuniisi? Yön aikana heräät murehtimaan, ajattelemaan sekä tunnet ehkä tarpeettoman suuria ahdistuksen tunteita?

Ahdistaako sinua, miten paljon ympäristöstä kertyy kehoosi erilaisia epäpuhtauksia? Jokapäiväiset valinnat ravitsemuksen, vedenjuonnin, meikin, puhdistusaineiden ja sisätilojen suhteen ovat välittömässä yhteydessä siihen mitä aineita kehoosi päivän aikana kertyy. Koska kenenkään edun mukaista ei ole, että linnoitumme neljän seinän sisälle, on hyvä pohtia omia keinojamme kehomme puhdistamiseen.

Se, että vapaaehtoisesti nukut vähemmän mitä sinun unentarve oikeasti olisi, on karhunpalvelus itseäsi kohtaan! Univaje saa aikaan kehossasi muutoksia niin aineenvaihdunnassa, hormonitoiminnassa kuin myös autonomisen hermoston tasapainossa. Nyt perehdymme syvemmin siihen, mitä tapahtuu erityisesti syvän unen aikana.

Laadukas yöuni koostuu viidestä eri vaiheesta ja nyt olisi aika pohtia miten paljon aikuinen ihminen tarvitsee erityisesti syvää unta.

Yön jälkeen, jossa ei ole riittävästi REM sekä syvän unen vaihteluita, aiheuttaa sen, että aamulla olo on uupunut. Pää tuntuu sumuiselta sekä päivä kokonaisuudessaan tahmealta.  Unen aikana täyttyvät muun muassa aivohermosolujen energiavarastot ja syvän unen aikana glymfaattinen järjestelmä poistaa kuona-aineita aivoista. Myös hermoliitokset eli synapsit muodostuvat nukkuessa. Uni siis huuhtelee aivoja haitallisista aineista ja jos tätä huuhtelua ei pääse tapahtumaan, on ihminen vaarassa sairastua.

Glymfaattinen järjestelmä hoitaa solunulkoisten kuona-aineiden poistoa aivoista takaisin verenkiertoon. Muulla kehossa kuona-aineiden poistamisesta huolehtii lymfajärjestelmä, joka on osa verenkiertojärjestelmää. Lymfajärjestelmä taas on kehosi verkosto, jossa suonet, erikoistuneet kudokset sekä elimet poistavat myrkkyjä, kuona-aineita sekä muita epätoivottuja aineita elimistöstäsi.

Yksinkertaisesti kaikki se mitä meissä tapahtuu, määritellään hyvin pitkälle unemme aikana. Jos jo yksi huonosti nukuttu yö saa aikaan merkittäviä muutoksia kehossasi, mitä tilanne on silloin, jos tilanne on jatkunut pitkään?

Univajeella, tahtoisit tai et, on vaikutuksia koko elimistöösi, sekä mieleesi. Ja kun pinna on kireällä, vaikuttaa se samalla myös perhesuhteisiin sekä työtehoosi. Puhumattakaan siitä, että yöunella on suora yhteys kehonkoostumukseesi, sekä yleiseen terveydentilaasi!

Me huollamme autoamme, kynsiämme, hiuksiamme ja ihoamme, mutta miksi me emme huolla omaa untamme?

Riittävän laadukkaan ja palauttavan yöunen merkitystä ei voi siis missään vaiheessa aliarvioida. Pitkittyessään univaje aiheuttaa muun muassa toimintakyvyn heikkenemistä, masentuneisuutta, ylipainoa ja sairastelun lisääntymistä.

Olisiko siis korkea aika kiinnittää huomiota unen laatuusi ja siihen että unesta löytyy sen kaikki eri vaiheet. Varsinkin ne vaiheet, joilla on merkittävin vaikutus omaan terveyteesi!

Tee arjessasi asioita, jotka edesauttavat tätä, eivätkä syö niitä viimeisiäkin unenrippeitä! Unen laatuun vaikuttaa merkittävästi oikein mitoitettu ja ajoitettu liikunta, jolloin se parantaa ja lisää laadukkaan unen määrää. Jatkuvasti ylikierroksilla käyvä keho taas aiheuttaa laadukkaan unenmäärän vähenemisen.

Myös oikeanlaisella ravitsemuksella voit vaikuttaa unen määrään ja laatuun. Univaje laskee ruokahalua säätelevän leptiinihormonin määrää ja näin ruokahalusi vain kasvaa. Tämä onkin yksi yleisin tekijä vähentyneeseen liikuntaan sekä mahdolliseen ylipainoon.

Laadukas ja riittävä yöuni on merkittävin tekijä, jolla voit vaikuttaa omaan hyvinvointiisi, sairasteluiden kierteeseen, mielialaan, liikunnan määrään, työtehoon, tai vaikkapa parisuhteen laatuun.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *